Nizza

Nizza

Nizza (franciául Nice) Franciaország ötödik leghatalmasabb települése. Itt felfedezhető Franciaország harmadik legnagyobb repülőtere, ráadásul itt írták alá a nizzai szerződést, amely az Európai Unió egyik alapokmánya.

Nizza 2021 óta a világörökség része.

Korzikai hajójárat a kikötőben

A karneváli király első alkalommal 1873. február 23-án érkezett a településbe, ez volt a Nizzai karnevál születésnapja. A karneváli király érkezése egyben a nyitánya a tél végén tartott kéthetes ünnepségnek. Az első virágcsatát -Bataille de Fleurs- 1876-ban tartották az Angol sétányon. A virágcsata mára inkább virágparádévá alakult. A karnevál minden évben változó témát dolgoz fel és ezt tárja a közönség elé a 15-20 kocsiból és 150 óriás bábból álló menet. A díszítéshez használt nagyszámú virág közül a minoza, gerbera, liliom dominál. 2014-ben a gasztronómia volt a fő témakör, 2015-ben a zene lesz. Az utcákon 1000 táncos és művész ad műsort a Föld minden tájáról. A eseményt meglátogatók száma eléri az 1.2 milliót.

Nizza
Nizza

A nissart színház

A Nizzai Grófságot véglegesen 1860-ban annektálta Franciaország, innen datálódik a kulturális különállás igényének megfogalmazása. Az alapműnek számító „Lou Presepi Nissart” („La Crèche niçoise”, „Nizzai karácsony”) egyfajta tradicionális karácsonyi pasztorál, melyet 1922-ben alkalmazott színpadra „Lou Nouvé, o Sia lou pantai” („Le Noël, ou Que soit le rêve”) címen Gustav-Adolph Mossa (1883-1971) és a színész Barthélemy Marengo (1882-1935), a „Compagnia nissarda de théâtre dialectal” alapítója.

Hozzávetőlegesen ez tekinthető a nissart színház (théâtre niçois/teatro nissart) születési dátumának.

A mai társulatok jellemzően két vagy vegyes nyelven játszanak.

Jelentősebb társulat a Lou Roudou és a Barba Martin Antibes-ban.

Közúti közlekedés

A település és térsége az A8-as autópályán válik hozzáférhetővé. Az autópályának 6 csomópontja van a település területén. Az autópálya Var és Nizza közti szakaszát naponta 230.000 jármű használja, egyike a legsűrűbb forgalmú autópályának Franciaországban. A Promenade des Anglais úton naponta 100.000 jármű halad el. Egyes vélemények alapján 310.000 ember ingázik a településbe naponta, viszont a települési közlekedés nem kielégítő. Az úthálózat telített, és a domborzati adottságok okán ennek javítása komoly feladat. A forgalom ellenben minden évben 5%-kal növekszik a Côte d’Azur-n, és a kapacitás végét 2015-re eléri. Így tartják fontosnak a tömegközlekedés fejlesztését és az úthálózat bővítését.

Légi közlekedés

A városközponttól hét kilométerre nyugatra, a település centrumában az internacionális – Aéroport Nice Côte d’Azur – Nizzai repülőtér, aminek 2011-ben 10,4 millió utasa volt. Ezzel a harmadik legnagyobb repülőtere Franciaországnak.

Vízi közlekedés

Menetrend szerinti járatok közlekednek Korzika szigetére. A kikötő mellett ugyanakkor kisebb vitorlás és jacht kikötők is létesültek.

Vasúti közlekedés

A település a távolsági hálózati vasúti rendszerét SNCF üzemelteti. A távolsági vasútállomás Gare de Nice-Ville a település centrumában fekszik. A keskeny nyomtávú vasút a település és a Digne-les-Bains közt közlekedik, érintve az agglomerációt. Az üzemeltető társaság Chemins de fer de Provence.

A település paradox módon jobban kapcsolódik Párizs felé, mint a közeli Marseille és Genova (két óra vonattal), ami gátolja a fejlődését és visszaveti vonzerejének. A TGV hálózat bővítésével várhatóan 2023-ban Párizsba Marseille és Toulon érintésével fog nagysebességű vasút közlekedni.

Nizza
Nizza

Közösségi közlekedés

Az első villamos 1900-ban született. Az egész hálózat 1910-ben villamosították. 1920-ban a hálózat 11 útvonalra kibővült és a tágabb térségben helyi érdekű vasútként, vagy csak szállításra szolgált. 1927-ben megindult az autóbusz-közlekedés is. Az utolsó villamos 1953. január 10-én közlekedett.

A település és a túlterhelt városközpont súlyos közlekedési problémáira ellenben igazi válasz nem született. 1987-ben megjelent az első tanulmány a közlekedés fejlesztésére. 1997-ben a városvezetés előkészítette a villamos bevezetésének lehetőségét. A villamosra azért esett választás, mert megbízható, olcsóbb egy metrónál, azonban független a közúti közlekedéstől. A kivitelezése 2003-ban kezdődött és 2007. november 24-én zárult. Az ún. kék vonalat 2011-ben 65-70 000 ember vette igénybe naponta.

Az 1-es villamos az északi és a keleti városrészt köti össze. A 2-es villamos a kikötő és a repülőtér közt fog közlekedni. Eredendően 2012-re készült volna el, viszont akkor az építkezés még el sem kezdődött. 2018. június 30-án a Cadam és Magnan közti első része végül megnyílt. A 3. vonal a TGV vasúthoz kapcsolódóan létesülne részben föld alatti szakaszokkal.

A villamos fejlesztésével párhuzamosan futó autóbuszvonalak megszűntek.