Megkezdődik az M8-as gyorsforgalmi út előkészítése, az M7-es autópálya és a 710-es főút új csomópontjától a dunaújvárosi Pentelei-hídig, onnan Kecskemétig tartó út tervezésére, hatástanulmányok készítésére, a elengedhetetlen engedélyek beszerzésére több mint 10 milliárd forint áll rendelkezésre.
A témában tartott sárbogárdi sajtótájékoztatón Homolya Róbert, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára hangoztatta, hogy a 2×2 sávos út előkészítő fejezete 2022-ig tart. Akkorra olyan tervdokumentáció áll ezt követően rendelkezésre, amely alapján 2023-ban megindulhat a nagyberuházás – tette hozzá.
Az államtitkár az M8-as megépítését az egész állam részére előtérbe állított fejlesztésnek nevezte. A három létező autópálya (M7, M6, M5) haránt irányú összekötésével és a most épülő – Kecskemét és Békéscsaba közti – M44-es úthoz való csatlakozásával létrejön egy kelet-nyugat irányú közlekedési útvonal – emelte ki.
Homolya Róbert alapján a fejlesztés a Balaton megközelíthetőségét könnyebbé teszi az állam délkeleti részén élőknek, azonfelül tehermentesítheti a főváros környéki M0-s forgalmát. Megjegyezte, hogy a kormányzati döntés értelmében a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. az előkészítő munkálatokra rövidesen kiírja a közbeszerzést.
Az államtitkár felidézte azt, hogy 2500 milliárd forintból 900 kilométernyi új gyorsforgalmi út épül Magyarországon a következő időszakban, az év végéig a fejlesztések 80-90 százalékát megkezdik. Az úthálózati fejlesztések 2022-ig megvalósulnak, mindent összevetve valamennyi megyeszékhely elérhetővé válik gyorsforgalmi úton, emellett minden autópálya az országhatárig ér ezután.
Homolya Róbert beszélt arról is, hogy a kormány a 2022 utáni útfejlesztéseknél már a gyűrű- és haránt irányú útfejlesztéseket, a jókora ipari teljesítménnyel vagy tekintélyes idegenforgalmi potenciállal ellátott települések gyorsforgalmi összekötését helyezi előtérbe. Ennek értelmében az M8-as út mellett megépülhet a Szeged-Debrecen közti út, vagy elkészülhet az M1-es autópálya Budapest-Győr közti háromsávosítása.
Varga Gábor, Sárbogárd fideszes országgyűlési küldötte nyomatékosította, hogy az M8-as út megépítése 1994 óta szakadatlan választási kampánytéma, de a politika folyamatosan adós maradt még az előkészítéssel is.
Rámutatott, hogy az M7-es autópálya gazdasági szempontból is kettéosztja Fejér megyét, egy fejlettebb északi és egy fejletlenebb déli térségre. Szerinte az M8-as orvosolhatja a déli térség problémáit, amit a munkahelyek hiánya idéz elő.
Dorkota Lajos, a Fidesz dunaújvárosi választókerületi elnöke, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal vezetője kiemelte, hogy a kereskedelem és az ipar azokat a területeket részesíti előnyben, amelyek villámgyorsan és olcsón megközelíthetők. Megjegyezte, hogy Sárbogárd térsége ettől szenved hosszú évek óta, de a fejlesztés révén munkahelyek jöhetnek létre a településben.
Felidézte azt, hogy a közeljövőben a Korszerű települések program keretében négymilliárd forintból négy számjegyű utak újulnak meg, mindent összevetve a Dunaújváros-Sárbogárd közti és a Paks irányába tartó is.
Galambos Dénes, Dunaújváros fideszes parlamenti követe alapján az M8-as megépülésével újból fókuszba kerülhet a dunai vízi szállítási útvonal. Másik meghatározó szempontnak nevezte, hogy a beruházással Dunaújváros valódi logisztikai csomóponttá válhat.
mti